Популярні повідомлення

Урок з основ здоров'я. Правила здорового харчування.

           Правила здорового харчування
Мета: учити учнів вести здоровий спосіб життя та встановлювати взаємозв’язок між цінністю продуктів й власним фізичним розвитком; продовжувати вміння правильно вибирати продукти, знати складові продуктів харчування; виховувати навички культури та гігієни харчування.
Обладнання: зображення продуктів харчування, овочів і фруктів.
Хід заняття
/. Організаційна частина.
//. Актуалізація опорних знань.
1. Мозковий штурм.
(на дошці – схематичне зображення дерева)
  • Це дерево треба прикрасити листочками. На листочках написано те, що необхідно робити , щоб бути здоровим (не сумуй, займайся спортом, роби ранкову зарядку, будь добрим, допомагай іншим, веди здоровий спосіб життя, не гріши, правильно харчуйся, слідкуй за собою, загартовуйся, вживай більше вітамінів: овочів та фруктів, вдосталь спи, рано прокидайся …)
  • Учні один за одним виходять до дошки і прикріплюють листочки з написами до дерева і коментують свій вибір.
2. Висновок:
Щоб здоровим бути –
Завжди пам’ятай:
Не сумуй, не сердься,
а ходи й співай.
Рівномірно м’язи й мозок навантаж.
Сам роби все – не чекай, що зробить «паж».
Добрим будь – допоможи, як змога є.
Не вагайся, коли треба дать своє.
Якщо зробиш так – спаде тягар з душі.
Все роби з любов’ю, не гріши.
А чи труд втомив тебе чи путь,-
Про фізичні вправи не забудь.
Відпочинок повний буде лиш тоді,
Коли тіло вимите в воді.
Походи, навіть побігай босоніж,
Смажене і жирне менше їж,
Більше овочів і фруктів споживай,
Вдосталь спи, але ранесенько вставай.
3. Робота з прислів’ями.
Учитель: безцінний скарб для кожної людини – здоров'я. Народ завжди це розумів і тому не забував нагадувати, що ( діти пригадують приказки та прислів’я про здоров'я)
  • Найбільше щастя у житті – то здоров'я.
  • Здоров'я маємо – не дбаємо, а втративши,- плачемо.
  • У здоровому тілі – здоровий дух.
  • Здоровий не знає, який він багатий.
  • Здоров'я не купиш ні за які гроші.
///. Повідомлення теми та завдань уроку.
Учитель: - Здоров'я людини залежить не тільки від спадковості, способу життя, навколишнього середовища, а й від правильного та повноцінного харчування.
Харчування – обов’язкова умова нашого життя. Без їжі людина не може існувати. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язів та інших органів нашого тіла. А ще здоров'я залежить від того, наскільки ретельно ми пережовуємо їжу, як швидко і часто їмо. Отже, щоб бути здоровим. Треба знати правила харчування.
Раціональне харчування – одна з головних складових здорового способу життя. А що таке раціональне харчування?
Це правильно організоване постачання організму добре приготовленою і смачною їжею. Яка містить оптимальну кількість різних поживних речовин, необхідних для розвитку та діяльності.
« Хто до ста років хоче прожити, той правильно їсти повинен уміти», - учить народне прислів’я.
Давайте пригадаємо все, що ми знаємо про харчування.
4. Питання для обговорення.
- Скільки разів на день треба їсти?
- Якою має бути їжа?
- Чому важливо дотримуватись режиму в харчуванні?
- Як треба їсти?

Складання правил раціонального харчування:
(правила вчитель записує на дошці)
  • Їсти треба потроху 4 рази на день в один і той самий час.
  • Їжа має бути різноманітною і складатися з різних продуктів.
  • Їжу слід ретельно пережовувати. Нехтування цим правилом може спричинити шлунково - кишкові захворювання.
  • Під час споживання їжі не можна відволікатися, займатися іншими справами. Це знижує апетит і погіршує засвоєння продуктів.
  • Не можна переїдати. Переїдання – причина багатьох захворювань.
5. Розповідь учителя про корисну їжу.
- Що ж означає правильно харчуватись?
- Яка їжа для людини корисна?
- Що треба їсти, щоб бути здоровим?

У природі не існує якогось одного продукта, що міг би задовольнити потреби організму людини в поживних речовина ,необхідних для розвитку . Ось чому лише комбінація продуктів може забезпечити організм усіма необхідними речовинами.
Що ж необхідно нашому організму для життя?
Які поживні речовини?
Для нормального розвитку і життєдіяльності нашому організму потрібні: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни, мікроелементи і звичайна вода.
  • Яку роботу виконують вони в нашому організмі?
БІЛКИ – будівельний матеріал для нашого тіла. Наші м’язи, кров, внутрішні органи, волосся, нігті й шкіра – усе це білки.
  • Якою буде людина, якщо в її організмі бракуватиме білків?
( гальмування росту людини, слабкість м’язів, послаблення захисту організму від навколишнього середовища – наслідки недостатньої кількості білків.)
ЖИРИ – джерело енергії.
ВУГЛЕВОДИ – забезпечують нормальну роботу м’язів, серця й печінки.
ВІТАМІНИ – органічні речовини, необхідні для нормального обміну речовин і життєдіяльності, які надходять до організму людини з їжею.
МІНЕРАЛЬНІ речовини беруть участь у створенні й зміцненні кісток людини.
На дошці прикріплені малюнки, на яких зображені різноманітні продукти. Учитель пропонує вибрати з них ті, що, на їхню думку є корисними.
Помідор тістечко морозиво
Яблуко сир риба
Лимон петрушка цукерка
Батон ковбаса молоко
Масло олія капуста
Виступ дієтолога:
  • Харчування учнів молодшого шкільного віку повинно бути різноманітним, з достатньою кількістю вітамінів, не надмірним.
Усі харчові продукти рослинного та тваринного походження мають бути якісними та свіжими. Не можна вживати багато солодощів і солодких напоїв, особливо в проміжках між їдою. Замість них можна випити півсклянки яблучного або морквяного соку, багатих на вітаміни.
Також важливо споживати достатньо рідини. Добова потреба у воді для дитини 6 – 9 років – близько 1,5 – 2 літра.
Корисно їсти молочні продукти, м'ясо, рибу. Багато овочів і фруктів. Не захоплюйтесь солодощами, виробами з борошна, жирною та солоною їжею.
  • Питання до дієтолога:
  • Треба вживати багато вітамінів. Що це?
Дієтолог: - Слово «вітаміни» походить від латинського слова «віта» - життя. Назва ця не випадкова. Якщо організму бракує вітамінів, людина тяжко хворіє. Вітаміни необхідні для нормального росту і розвитку дитячого організму, в який вони потрапляють з їжею. Отже , потрібно знати, які продукти містять необхідні вітаміни.
  • Як вплине на моє здоров'я нераціональне харчування?
Дієтолог: - Діти, які харчуються нераціонально:
  • Відстають від своїх однолітків у рості, формуванні статевої конституції;
  • Мають бліде обличчя, погані зуби ( рідкі, деформовані, каріозні), неправильний прикус;
  • Швидко втомлюються, на уроках неуважні, погано сприймають інформацію, часто хворіють;
  • У них домінують негативні емоції.
Вчитель: - перевіримо, які ви знаєте корисні для здоров'я страви та продукти харчування.
( з великої сумки діти дістають «вітамінки» - серединки з кін дер-сюрпризу , читають та відгадують загадки).


Загадки
  1. В кожній господі я у великій пригоді.
Та хто мене роздягати візьметься,
Той слізьми заллється. ( цибуля)
  1. Кругла, а не місяць, біла, а непарі
З хвостиком, а не миша. (ріпа)
  1. Що то за голова, що лиш зуби та борода. (часник)
  2. І печуть мене, і варять, і їдять, і хвалять, бо я смачна.(картопля)
  3. Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі. (морква)
  4. Ліз Мартин через тин.
Сам переліз, а голову на тину залишив. (гарбуз)
  1. Зозуляста, сріблиста,
Сорочок наділа триста. (капуста)
  1. Баран у коморі, а роги надворі. (буряк)
  2. З поля зжинають,
У млині перетирають, в печі гублять –
Присягаються, що люблять. (хліб)
  1. А що то за коні в гаю на припоні:
Довгасті, голчасті, зеленої масті,
Нікого не возять, лише солі просять? (огірки)
  1. Де засапано, де сполото,
По вибалках, по пагорбі.
Цвіте воно, мов золото,
Плоди на нім, як яблука. (помідори)
Висновок: - отже, ми назвали лише деякі продукти в яких містяться вітаміни. А тепер давайте з’ясуємо, що це за вітаміни і чому вони сприяють.
  • Вітамін А сприяє росту, покращує зір. Його багато в моркві, маслі. Сирах, помідорах, зеленій цибулі, риб’ячому жирі.
  • Вітамін В потрібен для розумової й фізичної праці, поліпшує травлення. Він міститься в житньому хлібі, горосі, квасолі, м’ясі.
  • Вітамін С запобігає застуді, поліпшує кровообіг, сприяє росту,зміцнює зуби. Його багато в капусті, картоплі, помідорах, цибулі, часнику. Лимонах, шипшині.
  • Вітамін Д зміцнює кістки. На нього багаті молоко, печінка, риб’ячий жир.
  • Чи правильно , на вашу думку, чинить дитина, яка вживає тільки ті продукти, що їй до вподоби?
  • Чи слід повністю відмовлятися від масла, м’яса, шоколаду?
Вчитель: - продукти треба вживати різноманітні, щоб збагатити свій організм вітамінами, необхідними для нормального розвитку й росту. Більш корисними є овочі та фрукти, їх можна вживати у великій кількості. Вживання деяких продуктів слід обмежити. До них належать цукор, жири, сіль, м'ясо, масло, цукерки.
Складання списку корисних звичок, яких треба дотримуватись під час споживання їжі.
  • Гігієна споживання їжі.
  1. Перед споживанням їжі помийте руки з милом;
  2. Дотримуйся режиму харчування;
  3. Їж повільно, ретельно пережовуй їжу;
  4. Не розмовляй під час трапези, не дивись телевізор;
  5. Поївши, сполосни рота водою, вимий руки.
  • Як треба добирати якісну та корисну їжу?
  • Якою має бути їжа?
  • Чому не слід переїдати?
Вчитель: - скільки людина їсть? Пригадайте, скільки їжі ви з’їдаєте за один раз.
Давайте складемо меню на обід. Робота в групах.
  1. група 2група
*Суп рисовий. *Борщ.
*пюре картопляне *каша гречана з котлетою
з котлетою *салат з капусти
*вінегрет *хліб, чай.
*хліб, компот.
Це тільки обід, а за сніданком та вечерею людина з’їдає ще менше. У цілому ми їмо не так вже й багато.
А уявіть собі, що за все своє життя людина з’їдає понад 50 тонн їжі! Це цілий вантажний вагон. Багато це чи мало? Спробуйте порівняти.
  • Зголоднілий удав здатний проковтнути здобич майже уполовину власної ваги.
  • Маленька миша землерийка лише за добу з’їдає їжі у 4 рази більше, ніж важить сама.
  • Кліщі здатні з’їсти скільки їжі , що їх маса збільшиться у 220 разів.

  • Неважко зробити висновок, що людина їсть не так уже й багато порівняно з тваринами. Добова норма споживання їжі дорослою людиною становить приблизно лише 1/20 частку маси її тіла.
Якщо людина їсть забагато, то в неї з'являється надмірна вага. Вона товстішає, стає незграбною, їй важко працювати. Ходити, стрибати, вона швидко втомлюється.
Але якщо людина їсть замало, її організм виснажується. Вона стає млявою, слабкою, хворобливою.
Отже, їсти треба стільки, скільки потребує організм!
А як практично дізнатися, скільки ж треба їсти? Це неважко зробити і самому. Для цього достатньо тричі на рік виміряти свою масу тіла і зріст у шкільному медичному кабінеті.
Зріст і маса дітей 6 – 10 років
Вік дітей
дівчатка

хлопчики


Зріст, см
Маса, кг
Зріст, см
Маса,кг
6 років
119
22
119
22
7 років
124
24
124
24
8 років
128
26
129
24
9 років
136
31
134
27
10 років
141
34
141
30
Якщо твої показники відповідають табличним даним, - все гаразд, а якщо ні, то лікар підкаже, що треба робити: зменшити апетит чи більше їсти.
Вчитель: - як визначити, чи їжа якісна?
  • Чому необхідно знати, коли її готувати?
  • Чому слід ретельно оглянути упаковку, перевірити дату виготовлення продукту, термін та умови зберігання?
( Міркування дітей, доведення правильності своєї думки, підтвердження прикладами)
Гра «Так чи ні?»
Вчитель кидає м’яч. Хто спіймав, той і відповідає.
  • Корисно об’їдатися цукерками та тістечками. Так чи ні?
  • Ви повинні їсти 16 разів на день.
  • Ви повинні їсти корисну та свіжу їжу. Так чи ні?
  • Ви повинні їсти різноманітні продукти – м'ясо, рибу, молоко.
  • Вам корисно їсти тільки макарони. Так чи ні?
  • Ви повинні їсти більше овочів та фруктів.
  • Корисно їсти смажену масну їжу. Так чи ні?
Хвилинка міркувань.
Учитель: - У всіх є власні смакові уподобання. Хтось більше полюбляє м’ясні продукти, а хтось , навпаки, віддає перевагу рибі. Декому смакують молоко та каші або страви із овочів та фруктів. Є й такі, які намагаються їсти і пити лише «смачненьке»: копчену ковбасу, морозиво, чіпси, пиріжки, шоколад, пепсі-колу. А чи потрібно під час вибору орієнтуватися лише на власні уподобання?
Поміркуйте!
  • У чіпсах немає вітамінів. Чи потрібно їх їсти щодня?
  • Кока-кола і пепсі-кола містять багато цукру та речовин, які негативно впливають на перетравлення їжі. Поміркуй, чи потрібно пити такі напої щодня?
Їжа, яку називають «штучною» насичена штучними барвниками, речовинами, які перешкоджають її псуванню. Таку їжу недоцільно вживати, адже вона хоча й смачна, але дуже шкодить здоров’ю. Часом у яскравих пакетиках і пляшках містяться продукти, некорисні для вашого здоров'я.
Послухайте поради про те, як слід піклуватися про себе.
Друже, щоб здоровим бути,
Треба навички здобути,
Про здоров'я піклуватись:
Перш за все – не лінуватись,
І здружитися із спортом,
Рідко ласувати тортом,
Воду крижану не пити
І ніколи не палити!
Щоб знешкодити мікроби,
Руки мий щоразу чисто,
Незабудь щоденно їсти
Овочі та фрукти різні –
Всі вони тобі корисні.
Вранці й ввечері, мій любий,
Завжди – завжди ти чисть зуби.

Підсумок уроку.
  • З яких поживних речовин складається наша їжа?
  • Чому треба споживати тільки якісну та свіжу їжу?
  • Які вимоги до якісної їжі вам відомі?




Немає коментарів:

Дописати коментар