Природознавство
- Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості - це свято. Так проведемо наш урок так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно.
Привітання:
- Я всміхаюсь сонечку!
- Здрастуй, золоте! (говорять діти)
- Я всміхаюсь квіточці1
- Хай вона росте!
- Дощику всміхаюся!
- Лийся, мов з відра!
- Гостям усміхаюся!
- Зичу їм добра!
Вчитель:
- Першими сідають дівчатка, бо вони у нас як квіточки гарні. А другимисядуть хлопчики - бо вони сильні і мужні як справжні джентльмени.
Ось почули ми дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався -
До уроку підготувався.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок розпочинаймо!
Учні (хором) :
- Ми всі господарі природи, тож збережемо її вроду!
Повідомлення теми і завдань уроку
- Сьогодні у нас урок за проектом "Будьмо знайомі!", про свої здобутки звітуватимуть наші групи:
Науковці. Природа красива, природа цікава про неї розкажем сьогодні ми вам.
Наша група зібрала цікаву інформацію про деякі рослин і тварини рідного краю.
Народознавці. З природою живи у дружбі, то буде вона тобі у службі
Ми розповімо вам про рослини - символи та тварини, які охороняють на Україні.
Художники. Ми вміємо красою милуватись, примножувать її і берегти.
Наша група підготувала фотовиставку, виставку малюнків про рослини і тварини. А ще ми підібрали цікаві загадки та народні прислівя і приказки про рослини і тварини.
Піснярі. А ми пісні співаєм рпо природу, бо дуже її любим й бережем.
Ми пісеньки про калину склали, і про гриби - опеньки, і про єнотів маленьких теж хочем заспівать.
Народні цілителі. Люби природу й бережи - вона тобі а пригоді стане, врятує швидко від біди.
Ми зібрали цікаву інформацію про лікарські рослини, абусині рецепти від різних хвороб.
Мотивація навчальної діяльності
Майже в усіх народів є рослинні символи: у канадців — клен, у росіян — берізка. Для українців символом стала верба й калина. Усім відоме прислів'я: «Без верби й калини нема України». Крім верби і калини в Україні в особливій пошані і тополя, вишня, а серед квітів: барвінок, чорнобривці.
Тема: Рослини і тварини України. Охорона природи.Мета:
- Формувати інтерес до навколишнього середовища. Ознайомити учнів з різноманітністю рослинного та тваринного світу. Розширити знання учнів про рослини - символи України, тварини, які водяться на території рідного краю.
- Розвивати комунікативні здібності. Вміння робити висновки, презентувати свої дослідження. Відстоювати свої думки.
- Розвивати і збагачувати словниковий запас учнів; розвивати звязне мовлення, мислення.
- Виховувати любов до природи, рідного краю; виховувати бережне ставлення до природи та турботу про рослини і тварини.
Обладнання: малюнки, ілюстрації та фото - картини із зображенням рослин та тварин, презентація "Будьмо знайомі"
Організаційний момент- Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості - це свято. Так проведемо наш урок так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно.
Привітання:
- Я всміхаюсь сонечку!
- Здрастуй, золоте! (говорять діти)
- Я всміхаюсь квіточці1
- Хай вона росте!
- Дощику всміхаюся!
- Лийся, мов з відра!
- Гостям усміхаюся!
- Зичу їм добра!
Вчитель:
- Першими сідають дівчатка, бо вони у нас як квіточки гарні. А другимисядуть хлопчики - бо вони сильні і мужні як справжні джентльмени.
Ось почули ми дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався -
До уроку підготувався.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок розпочинаймо!
Учні (хором) :
- Ми всі господарі природи, тож збережемо її вроду!
Повідомлення теми і завдань уроку
- Сьогодні у нас урок за проектом "Будьмо знайомі!", про свої здобутки звітуватимуть наші групи:
- "Науковці"
- "Народознавці"
- "Художники"
- "Піснярі"
- "Народні цілителі"
Науковці. Природа красива, природа цікава про неї розкажем сьогодні ми вам.
Наша група зібрала цікаву інформацію про деякі рослин і тварини рідного краю.
Народознавці. З природою живи у дружбі, то буде вона тобі у службі
Ми розповімо вам про рослини - символи та тварини, які охороняють на Україні.
Художники. Ми вміємо красою милуватись, примножувать її і берегти.
Наша група підготувала фотовиставку, виставку малюнків про рослини і тварини. А ще ми підібрали цікаві загадки та народні прислівя і приказки про рослини і тварини.
Піснярі. А ми пісні співаєм рпо природу, бо дуже її любим й бережем.
Ми пісеньки про калину склали, і про гриби - опеньки, і про єнотів маленьких теж хочем заспівать.
Народні цілителі. Люби природу й бережи - вона тобі а пригоді стане, врятує швидко від біди.
Ми зібрали цікаву інформацію про лікарські рослини, абусині рецепти від різних хвороб.
Мотивація навчальної діяльності
- Що таке природа?
- Як можна природі завдати лиха?
От же перед нами стоїть завдання: не тільки милуватися красою рідної природи, а й не завдавати їй лиха, берегти і примножувати її.
- Н а які групи ми поділяємо природу?
- Що належить до живої природи?
Сьогодні ми поговоримо про представників флори і фауни.
I. Актуалізація опорних знань.
2. "Асоціативний кущ". Тварини.
Вчитель:- А зараз про свою роботу прозвітує перша група "Науковці"
В Україні поширена практично всюди, крім луків із щільним дерновим покривом та степів, росте біля людського житла. Багаторічна трав’яниста рослина заввишки до 1 м, утворює густі зарості. Жалкі волоски захищають кропиву від великих тварин. Та її пишним листям безкарно ласують слимаки, гусінь і жуки. Листя та стебла кропиви вкриті жалкими волосками, що мають вигляд мініатюрних.
|
|
- Працюючи з "Українським енциклопедичним словником", ми дізналися, що в Україні є кілька видів ластівок: сільська, міська, берегова.
- Ластівки - невтомні трудівниці. Вони будують гнізда з глини чи землі, змочують їїї слиною. Щоб гніздечко було міцним. ластівки додають до глини невеликі соломинки. Усередині гніздо вимощують стеблинами трав'янистих рослин, а зверху - пір'ям. Ластівка відкладає 4- 7 білих з рудуватими цяточками яєць. Пташенята вилуплюються на 14 - 16 день. Вониголі і безпорадні. Ростуть дуже швидко і на 15- 20 день залишають гніздо.Пташенята дуже ненажерливі. Батьки приносять їм їжу 300- 600 разів на день. Коли пташки підростають батьки їх привязують, щоб вони не випадали з гнізда. Ластівки відшукують довге волосся і шматочками глини приліплюють до гнізда. А другий кінець волосини намотують пташеняті на лапку.
- Ластівка сільська - невеличка чорно-синя пташка із білими грудьми; лоб і горло рудувато - коричневі. Довгі гострі крила пристосовані до стрімкого і тривалого польоту. У ластівок короткі ноги, тому ці пташки дуже рідко сідають на землю. Ластівки можуть навіть пити на льоту.
Звіт групи "Народознавці"
Калина — кущ або невелике дерево заввишки до п'яти метрів. Росте у лісах і чагарниках, на обійсті біля будинків. Це рослина з родини жило-листевих, має трилопатеві листки, гілки голі. Суцвіття не густе, віночки білі. Плоди ягодоподібні, овальні, яскраво-червоні, з однією кісточкою. На смак ягоди — гіркі, терпкуваті. Кора має зеленувато сірий колір.
Калина — харчова, лікарська, медоносна рослина. З неї готують варення, повидло, компоти. Калина — фарбувальна рослина. Кора і ягоди калини мають лікувальні властивості. Спиртовий екстракт калини та її відвар — добрі кровоспинні засоби. Ягоди вживають як потогін, послаблювальний засіб. Ягоди з медом уживають при гострих респіраторних хворобах, при захворюваннях печінки. Соком калини очищають обличчя, щоб рум'янилось.
- З давніх-давен українці шанували вербу. Часто в українському краєвиді можна побачити її схиленою над самою річкою. Казали: “Де верба — там і вода”. Саме вербові гілочки використовували для розшукування під землею води. А там, де росте верба, — обов’язково буде вода. Тому так часто в тих місцях копали криниці. Верба сприятливо діє на воду, вербовий дух люблять бджоли. Високо цінуються вулики з вербових дощок.
Вербу завжди шанували. І зараз гілочки верби, освячені в останню неділю перед Великоднем — Вербну, вважаються магічними. Був звичай, коли матері по черзі “били” свяченими галузками своїх дітей, примовляючи:
Не я б’ю — верба б’є: Будь великий, як верба,і здоровий, як вода, А багатий, як земля! З верби здавна виготовляли національні музичні інструменти: кобзи, бандури. Також робили з неї меблі, ложки, човни.
- Красивий довгоногий птах,
З людьми - давні друзі,
І люди люблять ... (чорногузів)
- Як іще називають чорногузів? (лелеки)
- Лелека - це символ вірності, щастя, добробуту, живий символ України. Це птах із довгою шиєю і довгими міцними ногами. Шия гнучка, очі круглі, чорні, немов смородинки.Дзьоб міцний, червоний, гострий. Політ його плавний, величний. Коли крила його згорнуті, то здається, що він увесь білий і лише хвіст має чорний. Коли лелека випростає крила, то бачимо, що кінцівки його крил чорні, а хвіст білий.
- лелеки живуть парами. Великі, майже плоскі гнізда мостять на дахахбудівель, на старих деревах, іноді на електричних стовпах. У цих гніздах птахи живуть багато років. Дорослі лелеки голосу не мають. Харчуються птахи не лише жабами, а й мишами - полівками, ховрахами, водяними комахами. Цим лелеки приносять велику користь рибному та сільському господарству.
- Перед відльотом у теплі краї на зиму лелеки збираються у зграї. У вересні - жовтні вони залишають місця гніздування і відлітають на південь, до Африки. облітаючи Середземне море зі сходу. Живе лелека близько 20 років.
Група "Художники"
- Ми намалювали калину, лелечу сім'ю, ластівку, білочку і дібрали про рослини і тваринр вірші та загадки.
- Вірш Марії Познанської "Калинонька"
Віти стеле по воді.
Хто це щедрою рукою
Їй намистечко надів?
Червонясте, променисте,
Розцвітає, як вогні.
Дай хоч трішечки намиста,
Калинонько, і мені.
- А ще ми дібрали загадки про рослини і тварини.
З білою бородою.
Тільки сонечко пригріє,
Борода почервоніє. (кущ калини)
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (ластівка)
Я веселий звірок,
Плиг з ялинки на дубок.
Не стрибаю. а літаю -
Хвіст мені допомагає. (білка)
- А тепер послухайте прислівя і приказки про рослин і тварин.
- Ластівка день починає, а соловей кінчає.
- Де лелека водиться, там щастя родиться.
- Де багато пташок, там нема комашок.
- Де сріблиться вербиця, там холодна водиця.
- Без верби й калини нема України.
Звіт групи "Пісняри"
- А наша група заспіває вам пісні про рослини і тварини.
- "Ой є в лісі калина"(українська народна пісня)
Ой, єсть в лісі калина, | (2)
Калина-калина,
Комарики-дзюбрики, калина.
Калина-калина,
Комарики-дзюбрики, калина.
Там стояла дівчина, | (2)
Ходила, ходила,
Чубарики-чубчики, ходила,
Ходила, ходила,
Чубарики-чубчики, ходила,
Цвіт-калину ламала, | (2)
Ламала, ламала,
Комарики-дзюбрики, ламала.
Ламала, ламала,
Комарики-дзюбрики, ламала.
Та й в пучечки в'язала, | (2)
В'язала, в'язала,
Комарики-дзюбрики, в'язала.
В'язала, в'язала,
Комарики-дзюбрики, в'язала.
2. "Пісня лисички"
Я лисичка, я сестричка Не сиджу без діла, Я гусятка пасла, | (2) Полювать ходила А сьогодні у неділю Треба відпочити, Свою хатку гарнесенько | (2) Треба прикрасити А щоб краще, а щоб краще Була моя хата, Піти треба у гайочок, | (2) Квіточок нарвати.
3. "Два єнота"
У суботу два єноти
на горбочку вчили ноти. Так старались, так учили, що лоби у них змокріли.
Приспів: Це добре, що єноти стараються отак і мають до роботи такий завзятий смак.
На горбочку, біля плоту говорив єнот єноту: -Добре будем знати ноти, недаремно ж ми єноти. Приспів.
Презентація завдань групи "Народні цілителі"
- Калина звичайна
- Ромашка
- Нагідка
- Барвінок
Гра "Павутинка"
Учні стають у коло(зарані розприділили ролі між собою), один з них тримає клубок з ниток і передає іншим:
Я калина(дуб) мені потрібне Сонце
Сонце нагріває повітря
Повітрям дихає білочка
Білочка їсть горішки ліщини
На ліщині живуть комашки
Комах їдять жаби
Жаб поїдають лелеки
Лелеки приносять радість людям
Люди - частина живої природи
Природа - це окраса нашої планети
Планеті потрібне сонце...
Сонце дає світло і тепло
Тепло потрібне рослинам і тваринам
Тварини дають людям продукти харчування та одяг
Одяг виготовляють також і із рослин
Рослини ростуть у лісі
У лісі світить сонечко і там росте липа...
Вчитель: - Отже наша природа - це дивний світ. ЇЇ треба берегти і охороняти.
Наш дивний світ такий, як казка,
Он в небі хмаронька пливе.
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне і живе.
Он квітка полум'ям палає,
І ясне сонечко блищить.
Чарівна пташечка співає,
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
- Людина є господарем природи, але вона повинна бути бережливим господарем. Пам'ятайте про це!
Немає коментарів:
Дописати коментар